MunirahMH menulis

Full width home advertisement

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Post Page Advertisement [Top]

Hari ke tujuh berpuasa, teringin nak makan chicken mango sebab ada lebihan mangga yang sudah di potong semalamnya tidak habis dimakan. Kebetulan mangganya walaupun masak ranum, tapi rasanya masam manis. Mungkin sebab tu tak habis. So dari dibiarkan kering dalam peti ais tanpa dimakan, marilah kita buat juadah berbuka.

Hari ni kena masuk office sekejap, plannya balik dari office singgah hero market, untuk beli sos plum. Sebab ini first time nak buat chicken mango ni. Bila google resepi, semua menggunakan sos plum sebagai bahan utama untuk buat sos ayam ni. Tapi dah namanya tiada rezeki, sampai hero market, sold out. Selalu sebelum puasa banyak je nampak tersusun, laku keras sos plum bulan puasa ni. Takpe la. Sebab dah pernah beli chicken mango ni, so tau la sos nya rasa macam mana. Masam-masam manis macam tu. Teringat mangga yang dalam peti ais, rasanya masam-masam manis, bermulalah episod olah resepi, buat sos untuk chicken mango sendiri.

Teringin nak makan puding karemel musim pkp ni? Apa ka buat sendiri guna resepi puding karemel mudah ini

Mari tengok resepi:

Untuk goreng ayam:

-Ayam bahagian isi,potong nipis
-telur 1 biji
-tepung bestari (jenama lain pon ok)
-sedikit garam

Untuk sos:
- 3 hiris besar mangga masak(masam manis)
- 2 sudu sos chili thai
- 2 cawan air masak
- 2 biji limau kasturi
- secubit ajinomoto
- 3 tangkai cili padi
- 3 biji bawang Merah kecil
- daun ketumbar


FIND OUT MORE ABOUT

Caranya:
Masukkan hirisan mangga ,sos cili dan  air
Dalam blender, blendkan sampai sebati. Tuangkan dalam mangkuk, perah limau dan letakkan sedikit ajinomoto. Gula dan garam tak Perlu sebab rasa masin dari sos chili thai dan manis dari mangga dah cukup. Hiris cili padi, bawang dan daun ketumbar, tabur dalam sos. Siap untuk dihidang.
Masih sedap rasanya walau tanpa sos plum, tak lari jauh rasa dari yg dibeli



3 comments:

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Colorlib