MunirahMH menulis

Full width home advertisement

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Post Page Advertisement [Top]

Salam semua..hai..

Eh eh eh, Tanah Merah di Brisbane,  Australia? Biar betik? Selalu dengar Tanah Merah letaknya die Kelantan..Sejak bila pulak Tanah Merah ni dekat Brisbane?  Hurmm 🤔. Benar selama ini Tanah Merah yang kita tahu letaknya di Kelantan dan ia masih kekal di situ. Tapi di Australia juga ada satu kawasan yang juga diberi nama Tanah Merah oleh sebuah keluarga Inggeris yang menetap di Pulau Pinang setelah berpindah ke Brisbane , bersempena jenis tanah yang terdapat di kawasan itu. Jom kita tengok serba sedikit info pasal Tanah Merah Australia:


Pada mulanya tanah ini dibeli dan dinamakan oleh McBride, seorang keluarga Inggeris yang berpindah ke Brisbane dari Pulau Pinang, Malaysia. Tanah ini merupakan penyelesaian pertama untuk keluarga McBride di Australia dan kemudian memberikan nama Melayu 'Tanah Merah'. Keluarga itu merupakan keluarga pengawal yang meninggalkan Malaysia berikutan Perang Dunia II.


Tanah itu pernah dimiliki oleh keluarga Murray yang menjualnya dalam seksyen kepada pemaju. Ladang Murray masih wujud di Tanah Merah dan terletak di hujung Jalan Murray.







Tanah Merah adalah pinggir bandar Bandaraya Logan, Queensland, Australia. Dalam Banci Australia 2011, pinggir bandar mencatat populasi sebanyak 4,752.[1]Kawasan ini diberikan nama "Tanah Merah" oleh kerana jenis tanah merah terdapat di seluruh kawasan tempatan ini. Lebuhraya Pacific bersempadan dengan pinggir bandar ini dan Lebuhraya Logan membahagikannya.

Info dari Wikipedia

10 comments:

  1. tak sangka kan, sangat special tu...

    ReplyDelete
  2. woww bangganyaa perkataan melayu ade di aussie

    ReplyDelete
  3. Ketika saya melawat Whiteman Park, Perth tiga tahun dulu, di pintu masuk pusat jagaan binatang situ ditampalkan satu kenyataan dlm bahasa Melayu dan beberapa org pekerja taman menyapa saya dlm bahasa Melayu.

    ReplyDelete
  4. Rasa bangga lak sebagai rakyat Malaysia

    ReplyDelete
  5. hahaha punya melayu kat australia

    ReplyDelete
  6. Wa.... bestnya.. mungkin orang dekat area tu boleh bercakap melayu sedikit?

    ReplyDelete
  7. tq for sharing fakta ni, munirah.
    bangga la plak sekejap :)

    ReplyDelete
  8. konfius sekejap..tp bangga la jugak :-)

    ReplyDelete
  9. Pertama kali jejak kaki ke Australia bbrapa tahun dulu, dari Brisbane ke Gold Coast ternampak signboard ni.

    Tak sangka ada TANAH MERAH kat Australia

    ReplyDelete

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Colorlib