MunirahMH menulis

Full width home advertisement

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Post Page Advertisement [Top]

Hai semua, assalamualaikum.
Okay berbalik pada tajuk. korang pernah makan ayam geprek tak? Haa lately saya suka sangat tapao ayam geprek sama ada untuk lunch atau balik kerja. Apa ayam geprek tu? Sama ke dengan ayam penyet?

Okay 1st time saya makan ayam geprek ni dekat restoran Selera Sambal, Kg Pasir Putih, Pasir Gudang. Kebiasaanya restoran ni terkenal dengan ayam penyetnya. Selain ayam penyet, ada juga lele(keli) penyet, sotong penyet, udang penyet dan lain2. Tapi semuanya menu masakan Indonesia.

Hujung tahun lepas, masa keluar lunch dengan ofismate di sini, tenampak banner ayam geprek ni dekat kedai tu, so sy pon order la untuk cuba. Bila dapat..wow.. Sedap!


Ayam.geprek

Set ayam geprek

Ayam penyet


Ayam geprek ni lebih kurang dengan ayam penyet. Kalau set die sama mcm ayam penyet, ada ulam, ada tempe dan tahu, ada sambal. Yang bezanya ayam penyet, aymnya digoreng biasa..tapi ayam geprek, ayam goreng tepung manakala sambal ayam penyet rupa mcm smbal belacan, tapi untuk ayam geprek, sambalnye seperti sambal gesek, kasar dan x hancur seperti ayam penyet.

So since that saya selalu jugak repeat beli, tapi sejak sebulan 2 ni..kerap sangat. Hihihih.Okay disebabkan suka sangat makan, so sy pon google la sikit info pasal ayam geprek ni..so terjumpa la 1 article dari kompas .Com pasal ayam geprek. So dibawah ini antara sedikit petikan dari website tersebut:

'Ayam geprek pertama kali dibuat di Yogyakarta pada 2003. Pemilik warung makan di Jalan Wulung Lor, Papringan, yakni Ruminah yang pertama kali membuat ayam geprek.Pada 2017, selebriti Ruben Onsu merintis bisnis ayam geprek di Jakarta. Sejak saat itu warung ayam geprek bertebaran di Tanah Air

Uniknya sebelum ada ayam geprek, masyarakat Indonesia terkenal dengan  menu yang hampir serupa iaitu ayam penyet. Meski keduanya adalah hidangan ayam goreng dan sama sama diberi sambal, ayam geprek dan penyet adalah dua hidangan yang berbeza.



Ayam geprek lahir ketika ada mahasiswa asal Kudus yang meminta Ruminah untuk menaruh sambal di atas ayam goreng tepungnya.

"Terus banyak anak yang bilang ayam gejrot, ayam ulek. Akhirnya saya beri nama jadi ayam geprek," kata Ruminah.

Dari penjelasan Ruminah, ayam geprek merujuk pada hidangan berupa ayam goreng tepung garing yang diletakkan sambal diatasnya.



Ayam geprek dianggap hidangan cepat saji(fast food) dengan cita rasa Indonesia. Ayam goreng tepung dikenal berasal dari Amerika Syarikat dan ditambah  sambal khas Nusantara.'

16 comments:

  1. tapi kedua2 mmg menggoda, masakan indonesia sambal dia tu best2

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan sis? tabah2 kalau sambalnya cukup rasa, pergh terangkat

      Delete
  2. kalau makan dgn nasi, suka ayam goreng biasa..yg salut2 tepung ni, suka dimakan begitu saja sama sos..

    tapi nak try jg ayam geprek ni..hihi..

    ReplyDelete
  3. Baru je follow...nanti Mama Yan datang dan baca banyak banyak k... hari ni kita balas kunjungan dulu

    ReplyDelete
  4. Hashtag terlapar tanpa sengaja heheheh >_<
    .
    Nice sharing! :)

    ReplyDelete
  5. Macam-macam nama pepelik dan lucu pun ada masakan ayam Indonesia ni ye... Geprek la... penyet la... saya cuma pernah makan ayam penyet je...

    ReplyDelete
  6. still ayam penyek msih kesukaan . :D

    ReplyDelete
  7. wowww pelik ye namanyaa.. hihi.. dok pasir gudang ke? hihi samalah kita..
    follow sini #149

    ReplyDelete
  8. alahaii..lapar la pulak terasa nk turun pergi beli lunch tapi kalau time ni memang dah tak de org meniaga laa..hehe

    ReplyDelete
  9. Kak Feni baru first time dengar ayam geprek. Lepas ni kena cuba. Btw Kak Feni followers ke 152 awak.

    ReplyDelete
  10. nama pelik2 ni mesti dari indon... hehe

    ReplyDelete
  11. Oh patutlah pelik namanya, dari Yokyakarta.

    ReplyDelete
  12. baca tajuk, aida da agak dah ia dari indon.
    ala2 ayam penyet ekk.
    one thing about nasi indon ni, sambal nyer tu sgt sedap!

    ReplyDelete

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Colorlib