MunirahMH menulis

Full width home advertisement

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Post Page Advertisement [Top]

Assalamualaikum, hai korang, habis perihal day 1, ok lets proceed dengan day 2. Fuh sampai je bilik malam tu, landing atas katil, nyaman yakmat rasanya. Yer la dah lama tak menapak sejauh itu, yang paling affected kaki, rasa lenguh lain macam, risau jugak takot ganggu activity untuk day 2. Actually masa bangun pagi tu kaki rasa lain macam, lenguh semalam belum hilang sepenuhnya, dok fikir2 macam mana nak buat, then dtg idea, untuk rendam kaki dalam singki. Hahahaha. Rendam air panas oii. Sebab hotel tu takde bathtub, so guna singki la, nasib baik singki dia tak tinggi sangat, so boleh la buat project 'spa' tuh. Lepas rendam dalam 15 min, then restkan kejap kaki sementara tunggu yang lain roger untuk turun.

Macam day 1, kami singgah breakfast dekat restaurant Lanzhou, tapau balance makanan dan truskan perjalanan kami. Hari ni kami nak pergi melawat mall2 atau tempat2 jualan yang dikatakan besar sangat tu. 1st tempat yang kami pergi Nan Fang Da Sha atau Nanfang Electronic Center Guangzhou. Ini antara lubuk elektronik yang wajib dilawati kepada peminat2 gadget. Dekat sini jugak tempat menjual spare part handphone dari sekecil2 item. Masa mula2 masuk memang wow gittew. Tapi kami takdelah membeli sangat pon, saje nak melawat, tengok tempat orang. Tapi kat sini sesiapa peminat gadget bole dikatakan "syurga' buat mereka. Harga boleh tahan murah, tapi kalau beli borong laaaaagiii murah, and sangat sesuai untuk peniaga2. Seperti biasa, kami naik metro dan turun di station yang terdekat, dan menapak di tepi2 bangunan untuk sampai ke sana. Kami menyusuri scenery yang cantik kali ni, so apa lagi, nampak bangunan2 rare yang cantik, berhenti la untuk bergambar. Tapi bila sampai dalam tu, kami kurang bergambar, syiok sgt tengok barang gadget. Mna tak syoknye, ada 6 @ 7 tingkat semua gadget, hahaha macam2 bentuk, macam2 designed kalau power bank ke, headphone ke, pendrive. Comel2..kiut2

Ni la bangunan mall tu

Selepas puas disini, kami menuju ke next destination, iaitu one link plaza. Untuk ke sini pon kami menapak ja dari Nanfang Building. Sepanjang menapak tu banyak jugak restoran halal yang kami jumpa termasukla kedai jus, Tapi untuk kepastian, kami siap tanya lagi apa ingredient yang die guna kalau kami order ice blanded.Then die cakap kalau apa yang kami order tu hanya iced + fruit, without milk. Okay dengar macam tu masing2 on untuk beli. Saya order ice balnded kiwi, si fadzrin  honey dew and si zhafar manggo. Untuk lunch kali ni, kami berkhelah di luar perkarangan OneLink Plaza. Yeah, masih jadi tumpuan. hahahaha. Masa kami menapak menuju ke sini,  pemandangan cantik dengan cuaca yang redup2, bukan mcm kt china dah.

Makan duluuuu

Okay kat sini lain sikit, die jual macam2. Tapi mostly perhiasan rumah, jewelleries, bag2, ole2, tapi ole2 yang macam perhiasan jugak, fridge magnet, dan lain2. Tapi nak jumpa key chain susah sangat. Kat sini kalau tak silap ada 7 tingkat. Nice kalau datang memang nak shopping, nak cari perhiasan rumah, memang tepat datang kat sini. So kat sini ada jugak harvest 2-3 jenis barang untu dibawa pulang.

Ini dia entrance

Selepas 2 jam lebih kami di sini, kami start menuju ke next destination, iaitu Shamian Island. Okay kat sini view untuk bergambar dikatakan orang sangat cantik dengan bangunan2 lama, Tapii bila kami pergi, biasa je oky la xde la wow sangat. Dia mcm bangunan dalam taman gittew. Okay untuk ke sini pulak, kamiiii ada isu kelakar. Kitorang rush jugak untuk ke Shamian Island sebabnya kitorang plan untuk pergi balik ke Muzium semalam, tapii, nampka gayanya harapan tinggal harapan sebabnya kami tersalah naik bas. Masani masing2 lega la bila dah naik bas, sebab dah seharian menapak, dapat naik bas, duduk macam nikmatnya. Mujur tak ramai orang dalam bas(memag la tak ramai sebab bas nak ke destinasi terakhir, sebab semua dah turun 😆😆. So bila sampai je driver suruh turun, Sebab bas dah kosong. Blur jugak mula2, then waze balik tengok dekat mana then kami decided untuk menapak dalam 700m - 1km, so menapak la lagi kami. Tapi seronok la tengok tempat orang.

sebab terlebih confident, salah bas.

Selepas menapak seketika, kami pon sampai, okay besar jugak kawasan Shamian Island ni. Boleh tahan ramai orang dekat sini, yer la dah listed sebagai tempat tarikan pelancong kan, mesti la jadi tumpuan. So selepas Shamian Island, Kami terus ke area Pearl River, untuk river cruise malam nanti. Kamai gamble lagi sekali, naik bus untuk ke tempat pembelian ticket, Alhamdulillah kali ni betul bas, Kami sampai agak awal, tempat ticket pon belum bukak, ada lagi 1 jam untuk kaunter bukak, so kami cari tempat untuk solat. Cari2 takde prayer room terdekat, takde masjid, so sebab kami memang buat persediaan, bawak sejadah dan bekal air, so tiada masalah untuk solat di mana2, kami cari tempat yang agak tersorok, untuk tunaikan solat jama' zohor dan asar.

Map kawasan shamian Island

Percubaan ke 2 untuk naik bas ke Pearl River. Alhamdulillah kali ni berjayaaaa.

Lepas solat, while waiting for the counter

DAH PENAT, JOM BALIK HOTEL.

So itu sahaja perjalanan cerita hari ke 2 kami di Guangzhou. Sesiapa yang nak baca hari pertama, boleh klik day 1 dan perjalanan kami sebelum day 1 boleh klik journey to guangzhou. Okay guys, stay tune untuk day 3 k! Tq kepada yang sudi baca 💖💖💖

1. okay, now i want to go traveling so badly..

2. best sangat kalau ade partner untuk sahut "jom bercuti" kita . macam saya banyak plan then last minute ramai yg cancel sebab ade hal .

1. Betul sis..tak semua yang kata 'jom' akhirnya jadi...ramai je yg last minit cancel..tp dgn depa ni.. Dah 2x, tak pernah cancel

3. seronoknya berjalan..hope someday boleh la pergi macam ni..heheh

4. bestnya berjalan... moga dapat jejak kaki ke sana juga

5. wah bestnye! nanti boleh plan ke sini pulak. nice sharing btw ;)

6. Assalamualaikum best baca tentang travel.. anyway, ini 1st time sis dtg sini so sis terus follow blog.. ada masa jemput singgah blog sis juga ya.. terima kasih

7. Boleh tau biaya trip ke sana kak? kalau ada kesempatan dan rezeki mahu juga trip sana.

1. boleh tengok entry saya yang pertama pasal guangzhou, journey to guangzhou atau klik link ni

8. Seronoknye dpt jenjalan camni...

9. bestnya
    bila la boleh pergi juga ni :)

10. omg seronoknya travel T^T i currently busy with final and i wish can escape this asap

11. kak munn, nanti kalau ada buat full itinerary guangzhou trip ni sarah nakk boleh?

12. Hai Munirah!, terima kasih berkunjung ke blog saya dan jadi rakan blog saya.

13. Terasa macam nak jugak travel lepas berpantang. Haila,, seronoknya berangan~ ^^

14. Bestnyaaa! :) Cantik pemandangan waktu malam.

15. Seronok berjalan ada geng sekepala. heheh

16. bestnya jalan2.. bole release tension, cuci mata..

17. bestnya dapat jalan-jalan oversea..cuci mata ambil angin

18. Bestnya jenjalan travel around Guangzhou dengan geng yang fun and sporting 😎👍🏻

19. Bestnya Guangzhou! 😊 Syaza follower baru Munirah #166. Salam perkenalan Munirah! 🥰

20. Bestnya! I'd love to visit China one day especially Suzhou! Or Hubei in spring