MunirahMH menulis

Full width home advertisement

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Post Page Advertisement [Top]

Assalamualaikum

SUKUK.. anyone knows? Actually tiba-tiba nak buat entry pasal sukuk ni sebab last week ada prepared document required by HQ untuk sukuk katanya. So sis memula macam pernah dengar but not really sure apa itu. Yng sure tau, itu ialah one of islamic financial term which is shariah compliance la. So guys, sesiapa yang tak tahu tu rerajin la baca ye.


SUKUK-  sumber Wikipedia


Sukuk (Bahasa Arabصكوك‎, jamak صك Sakk) adalah nama di dalam bahasa Arab bagi sijil-sijilkewangan, tetapi biasanya merujuk kepada bon dalam kewangan Islam. Oleh kerana pendapatan tetap, bond yang menghasilkan riba tidak dibenarkan di dalam Islam, sistem Sukuk disusun agar memenuhi tuntutan undang-undang Islam dan prinsip-prinsip pelaburannya, yang mana melarang mengenakan atau membayar riba. Aset kewangan yang memenuhi undang-undang Islam boleh dikelaskan berdasarkan kepada keboleh-dagangan dan ketidakboleh-dagangan dalam pasaran kedua.



Manakala, bedasarkan website ini,


Sukuk adalah merupakan satu nama pada sijil kewangan yang seakan sama dengan surat hutang Islam. Sukuk juga boleh didefinisikan sebagai sijil bernilai dengan sebahagian atau keseluruhan dari pemilikan harta dalam mendapatkan hasil dan jasa dalam kepemilikan aset ataupun sukuk adalah surat yang berharga yang sangat sesuai dengan syariah Islam yang berprinsip melarang pembayaran riba.



i think entry ni tak terlalu detail untuk faham sebab saya pon masih membaca pasal sukuk ni. Tapi untuk overall, untuk tahu apa sukuk tu, understandable kot. so saya akan unpdate entry ni next time berkaitan sukuk ni.



Dibawah ni ialah website2 yang korang bole refer

1. http://www.academia.edu/8270485/Sukuk_Penjelasan_Konsep
2. http://sukuk.biz/HOME/#apa-itu






No comments:

Post a Comment

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Colorlib