MunirahMH menulis

Full width home advertisement

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Post Page Advertisement [Top]

Assalamualaikum dan Selamat Hari raya kepada followers and readers semua.. Ok actually tahun 2014 memg tahun yg sangat busy bagi aku sebab tahun ni im doing my internship program (Feb- July) and tahun ni jugak merupakan final semester aku..(sept 2014-jan 2015). So sementra masih ada lgi masa2 free kat umah ni.. aku pon apa lagi... start laa project aku. Aku ni actually suka sangat memasak, buat2 kuih ni.. sebab rasa seronok bila tengok orang makan apa yang kita buat. Ok kali ni aku nak share resepi pavlova yg aku buat. Actually ni ofcos bukan resepi original aku. aku amil resepi ni dari internet jugak. Dari My Resipi. Aku suka jugak cari resepi dekat sini sebab macam2 ada. and aku rasa semua resepi ada kot kat web tu, dari yg traditional hinggalah ke moden.



Bahan-bahan ( 10 org )

  • 4 bj putih telur gred A
  • 1 cwn gula pasir/gula castor
  • 2 s/mkn tepung jagung
  • 1 s/t cuka mkn
  • 1 s/t esen perasa oren - ni ijapian tambah utk elak hanyir telur
  • Topping:
  • 1 cwn fresh cream ( Rich, Value - non diary)
  • Fresh fruits- strwbrry, kiwi & anggur

Cara-cara

  1. Pkl putih telur smpi berbuih. Kemudian mskkan gula & pkl smpi sot peak / bertanduk.
  2. Mskkan tepung jagung yg telah diayak utk elak 'alien' msk dlm adunan...hehehe
  3. Pkl lg adunan td smpi sebati. Setelah sebati mskkan cuka mkn & esen oren. Pkl lg smpi sebati
  4. Pnskan oven 10 min awal pd suhu 150©
  5. Pd dulang pembakar, ltkkan kertas minyak(yg putih tu ye) kemudian lukiskan bulatan ikut acuan loyang kek size 9
  6. Tuangkan adunan pavlova & mskkan dlm oven. Bakar selama 1 jam 20min (slps 1/2 jam turunkan suhu pd 130©)
  7. Slps masak biarkan pavlova dlm oven selama 20 min. Kemudian blh lah di topping kan ngan fresh cream & buah2an segar spt strwbrry, kiwi & anggur
  8. Utk topping: pkl fresh cream smpi soft peak. Kemudian tuangkan di atas pavlova yg tlh sejuk & hiaskan dgn hirisan fresh fruits td ngan kreaviti anda.
  9. Lps tu blh lah mamam...sedap beb..hehehe






No comments:

Post a Comment

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Colorlib