MunirahMH menulis

Full width home advertisement

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Post Page Advertisement [Top]

Assalamualaikum, salam Jumaat penghulu segala hari. Okay subuh2 lagi dah mengarang hari ni. Alright, asyik buat entry Guangzhou je kan, so entry kali ni kita kasi rehat dari isu Guangzhou, tapi ada 1 lagi entry untuk Guangzhou, last day kami kat sana. Hari ni nak buat entry pasal Puding Roti sos Karamel. Saya memag hantu puding, segala jenis puding saya nak cuba, untuk rasa sedap atau tak sedap dan puding roti sos karamel ni antara puding yang disukai, kalau ada mesti nak rasa. Actually tak pernah buat, ni adalah first trial untuk buat puding ni. Rupanya mudah yakmat nak buat, bahan-bahan pon simple je. Alah korang yang tak pernah pegang senduk & kuali  pon boleh buat la.

Actually ni request dari housemate. Kebetulan saya sejenis yang suka buat & try especially kalau ada yang makan. Resepi ni kebanyakannya cara2 buat die bakar, tapi disebabkan rumah sewa kami takde oven, kami try google resepi yang tak perlu bakar, then jeng jeng jeng, jumpa la resepi puding roti sos kastard kukus. Resepi ni si Pika yang gigih cari sebab die yang request nak makan, hahahha dan resepi ni jumpa ada orang share dekat FB. Korang boleh cuba resepi ni jugak.. Bahan2 dan cara boleh refer bawah k!



*PUDING ROTI KUKUS*

BAHAN- BAHAN :-
5 keping roti gardenia ( roti lain pun boleh la )
2 biji telur
4 sudu besar gula
1 sudu kecil esen vanila
1 tin susu cair
2 sudu butter
Kismis ( beli je 1 kotak kecil )

CARA- CARANYA :-

Masukkan telur, gula, esen vanila ke dalam satu bekas, mixer sampai sekata / kembang (nak guna blender pun boleh..ana guna blender ja.huhu)
lepas tu, masukkan susu cair, kacau sekata.
Ambil roti, sapukan butter depan dan belakang (kalau nak carik-carikkan pun boleh ya!) susun dalam loyang bagi comel-comel tau!
kemudian, tuang ke semua adunan ke atas roti dalam loyang, dan tabur kismis.
Kukus selama 20-25 minit.

*SOS KASTARD*

BAHAN-BAHAN :-
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar gula
1 tin susu cair
1 sudu kecik esen vanila.

CARA-CARA :-
Masukkan semua bahan di atas, masak atas api perlahan, kacau sampai masak.
pastikan di kacau untuk mengelakkan ianya berketul.


P/s: Actually masa buat ni terlebih roti, tu yang roti tu tak berapa tenggelam dalam loyang tu.. Tapi biasalah kan 1st trial..kikiki. Lagi 1, sebab x jmp kismis yang jual sikit2..saya tukar kepada choclate chip.. yang penting rasa sedap!










Rakus jugak housemate aku nih..

Btw sesiapa yang nak baca atau cari idea untuk buat itinerary ke Guangzhou atau nak buat budget ke sana boleh cekidaud my previous post

1 - Journey to Guangzhou - Klik sini
2 - Day 1 - Klik Sini
3- Day 2 - Klik Sini
4- Day 3 - Coming soon









4 comments:

  1. boleh try nanti. roti pun dah nak expired, baik buat puding

    ReplyDelete
  2. Dari sini kebayang gimana enaknya puding roti dilengkapi kismis ...,heuum ...,saya jadi lapar lagi.

    Terimakasih resepnya, kak

    ReplyDelete
  3. selalu cuba resepi ni , memang mudah dan sedap

    ReplyDelete
  4. Puding roti dekat rumah saya je makan. Husband kurang minat. Malas sudahnya nak buat

    ReplyDelete

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Colorlib