MunirahMH menulis

Full width home advertisement

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Post Page Advertisement [Top]

Assalamualaikum.

Hai readers, tadi masa  skroll fb tiba-tiba terjumpa status seorang hamba Allah ni 'Saving atau Travel?'. Tiba tiba rasa tertarik pulak dengan status tu, tertarik sebab status tu dari orang yang sebaya dan minat travel and at the same time saving tak berapa nak kukuh. For sure kaki travel akan pilih travel tapi tahukah anda bahawa saving sangat penting?

Saya pon kaki jalan,tapi tu la kerana komitmen dengan kerja..dengan study so memang tak boleh nak travel slalu. Setahun 2 kali pon rasanya dah bersyukur sangat. Okay back to original topic,saving atau travel. Ramai orang muda sekarang lifestyle mereka terikut ikut dengan trend.  ContohnyA trend skang kalau nak lepak..lepak Starbucks baru la in and hipsturr.. Orang pakai kereta mewah, dia pun nak kereta mewah padahal tak berapa nak mampu, orang pakai iphone, Dia pun nak iPhone padahal credit nak called mak pon takde.. Internet pon guna wifi office. Bagi saya, tak perlu nak ikot trend lifestyle sangat kalau nanti menyusahkan. Better hidup biasa2. Duit lebih buat saving.  Frankly speaking saya saving cash monthly tak berapa banyak sebab saya convert cash tu kepada emas. Dengan kata lain saya invest sedikit duit gaji saya bulan bulan untuk beli 1g emas, sedikit dilaburkan dalam unit trust, sedikit untuk main kutu. Sebab itu duit saving saya bulan2 tak berapa banyak. Sebab saya tahu kalau saya saving banyak..saya tend to korek balik. So bagi saya.l, better saya beli something yang boleh bagi value pada saya in future.





Berkaitan travel pulak, saya biasanya akan asingkan duit RM5 untuk tujuan travel. Contoh setiap awal tahun saya akan start mission saving rm5 ni.  Kalau sampai masa untuk travel, saya akan tengok la brapa jumlah duit dan kalau tak cukup baru saya akan korek dari saving. Tetapi setakat ni saya jalan2 atau travel 80% - 90%  adalah dari hasil saving RM5. 





Throwback gambar masa krabi



So kiranya tak salah la ek saya pergi travel setahun 2 kali kan?  Ngeh..ngeh..ngeh..

Ini cara saya untuk travel. Kalau korang macam mana? Travel travel jugak saving jangan lupa sebab ia penting untuk masa depan kita.


5 comments:

  1. Kita pun sama buat saving, tapi untuk mingguan, :D

    ReplyDelete
  2. saya kalau travel seboleh boleh nya bawa 1 famili tu yang dok jalan dalam Malaysia je ni

    ReplyDelete
  3. Nona suka saving...hehe...travel yang dalam Malaysia je dulu.....sebab dalam ni pun tak habis jalan lagii.huhu~ Ok la tu, setahun, dua kalii..hehee

    ReplyDelete
  4. Perkongsian menarik, selama ni tak berjaya la lagi menyimpan ikut note rm. Selalu simpan lump sum je sebulan bila dapat gaji.

    ReplyDelete

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Colorlib